8e dag Saariselka - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Nick Roos - WaarBenJij.nu 8e dag Saariselka - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Nick Roos - WaarBenJij.nu

8e dag Saariselka

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nick

20 Juni 2016 | Finland, Rovaniemi

Zoals gebruikelijk weer redelijk op tijd opgestaan na een rustige nacht. Helaas het regent weer, dan maar eerst ontbijten. Na het ontbijt rustig gepakt en uitgecheckt. Vandaag reizen we naar Saarisleka in het noorden van Finland, waarbij we dicht bij de Russische grens zitten. Ondanks de regen viel de tocht erg mee, maar 259 km, dus een makkie en we hebben alle tijd om plaatsen te bezoeken. Eerst maar even snel een broodje gekocht onderweg en later gestopt in het plaatsje Sodanski, waar een kerkje stond uit 1627. Zag er nog redelijk uit voor de leeftijd. We moeten plassen, dus op zoek naar een plekje, nou dat vonden we in de bibliotheek. Maar weer door op weg 75 naar Saariselka, waar we ter hoogte van Tankavaara een oud goudmijntje tegen kwamen. Zag er leuk uit behalve de muggen, hiervoor waren zelf waarschuwwingsborden voor opgevangen. We zijn beide wel een paar keer gestoken. Na dit bezoek vervolgden we onze weg naar Saariselka en vonden dit al snel. Een kompleet ski-paradijs, alleen erg verlaten in de zomer. We zijn nog even naar de berg geweest, maar toen we daar aankwamen zaten we in de mist en konden niet van het uitzicht over Lapland genieten. Misschien lukt dit morgen wel. Het is inmiddels gestopt met regenen en dat maakt alles een stuk vriendelijker. Niet veel gasten in het Hotel of zoals je kunt zeggen in het hele gebied. Na het eten gaan we nog even proberen of we de midzomerzon kunnen vastleggen, want af en toe zijn er zelf wat blauwe plekken in de lucht te zien. Tot later